Style uczenia się
Treść
P. Magdalena Lach - Broniszewska (psycholog)
Metody uczenia się , a style uczenia się
WZROKOWIEC Metody wizualne |
SŁUCHOWIEC Metody słuchowe i werbalne |
KINESTETYK Metody ruchowe |
Obejmują wizualizację, tworzenie schematów, rysunków i tabel |
Obejmują głośne czytanie, mówienie i pisanie, rozmawianie i aktywne słuchanie |
Wykorzystują ruch, odrzucają bierne siedzenie na miejscu podczas nauki |
|
|
|
- Rozpoznaj swój styl uczenia się:
Kiedy |
Wzrokowiec |
Słuchowiec |
Czuciowiec/kinestetyk |
Piszesz |
Czy starasz się zobaczyć słowo? |
Czy starasz się usłyszeć fonetycznie wymowę słowa? Zwracasz uwagę na barwę głosu? |
Czy zapisujesz słowo, żeby przekonać się czy jest ono poprawnie napisane ? |
Mówisz |
Czy mówisz niewiele i nie lubisz słuchać zbyt długo? Czy lubisz takie słowa jak :zobacz, wyobraź sobie, zobrazuj? |
Czy lubisz słuchać, ale nie możesz się doczekać, żeby odpowiedzieć? Używasz takich słów jak: posłuchaj, pomyśl, usłysz? |
Czy mówiąc dużo gestykulujesz? Czy używasz takich słów jak dotknij, potrzymaj, weź, poczuj? |
Koncentrujesz się |
Czy rozprasza Cię nieporządek i ruch? |
Czy rozpraszają Cię hałasy i ostre dźwięki? |
Czy rozpraszają Cię czynności, aktywności innych wykonywane wokół Ciebie? |
Spotykasz kogoś ponownie |
Czy zapominasz imiona, ale zapamiętujesz twarze lub miejsca spotkania? |
Czy zapominasz twarze, ale pamiętasz imiona lub to o czym rozmawialiście? |
Czy najlepiej pamiętasz to co razem robiliście? |
Kontaktujesz się w sprawach zawodowych |
Czy preferujesz bezpośrednie spotkanie twarzą w twarz? |
Czy preferujesz rozmowę telefoniczną? |
Czy rozmawiasz idąc/chodząc lub wykonując inne czynności? |
Czytasz |
Czy lubisz opisowe sceny lub potrafisz wyobrazić sobie akcję? |
Czy lubisz dialogi, rozmowy lub słuchać pogawędek bohaterów? |
Czy preferujesz książki akcji lub w ogóle rzadko czytasz? |
Robisz coś nowego w pracy/szkole |
Czy lubisz oglądać prezentacje, slajdy, plakaty, diagramy, przedmioty? |
Czy preferujesz instrukcje słowne lub lubisz porozmawiać z kimś na ten temat? |
Czy lubisz od razu rozpocząć pracę i wypróbować nową rzecz? |
Składasz coś w całość |
Czy najpierw patrzysz na instrukcję obsługi i ilustracje? |
Pytasz kogoś, żeby usłyszeć instrukcję? |
Nie czytasz instrukcji i starasz się samodzielnie dojść jak to zrobić? |
Potrzebujesz pomocy z programem komputerowym |
Czy szukasz zdjęć lub rysunków, przejrzystej instrukcji? |
Czy dzwonisz do kogoś po pomoc, pytasz kolegę lub złościsz się/krzyczysz? |
Czy próbujesz aż do skutku lub próbujesz rozwiązać problem na innym komputerze? |
- Typy sensoryczne i ich podstawowe cechy
Wzrokowiec |
Kinestetyk (Czuciowiec) |
Słuchowiec |
|
|
|
- Czynniki wpływające na proces uczenia się:
Grupa czynników |
Czynniki |
Środowiskowe |
dźwięk, światło, temperatura, wystrój wnętrza (formalne lub nieformalne), warunki bytowe, |
Emocjonalne |
motywacja, wytrwałość, sumienność/obowiązkowość, możliwość dokonania wyboru lub rozwiązanie z góry ustalone (pewna struktura), |
Socjologiczne |
Sposób pracy (samodzielna, w parach, w grupie, z rówieśnikami, z dorosłym/ekspertem), różnorodność pracy lub rutyna, |
Fizjologiczne |
Typy sensoryczny wzrokowiec, słuchowiec, kinestetyk), odżywianie (możliwość spożycia posiłku w trakcie nauki), stopnie energii zależne od pory dnia, możliwość poruszania się, |
psychologiczne |
Koncentracja na obrazie ogólnym lub analityczność (koncentracja na szczegółach), przetwarzanie informacji, refleksyjność lub impulsywność, dominacja prawej lub lewej półkuli mózgowej, typ osobowości, |
Źródło: Janowicz (2008)